Ahogy sok más intézményt, úgy a nyelviskolákat sem kímélte a járványhelyzet: a koronavírust megelőző hagyományos, tantermi nyelvoktatást mára teljesen felváltotta az online tanítás térhódítása. Bár sokan ragaszkodnak a már jól bevált személyes jelenléthez, ennek ellenére akadnak olyan tanulók is, akik már akkor sem térnének vissza a tantermekbe, ha lesz rá lehetőség.
Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének vezetője szerint a tanulás hatékonysága online úton is jövedelmező tud lenni a tanulók számára.
Mostanra már megvan a szükséges infrastruktúra, valamint a nyelvtanárok és tanulók tapasztalata is ehhez, ezért magas szintű a szolgáltatás.
A tavaly bevezetett korlátozásokat követően átlagosan 50 százalékkal zuhant vissza a nyelviskolák és a nyelvvizsgáztatással foglalkozó intézmények forgalma. A jelenlegi időszakban már nem annyira drasztikus a helyzet, ám így is kevesebben jelentkeznek tanfolyamokra, mint a járványhelyzetet megelőző időszakban.
Csökkenő tendencia
Fazekas László, az Oxford International ügyvezetője szerint az online nyelvoktatás hatékonysága egyaránt függ diáktól és tanártól is:
Néhány idősebb oktatónál gondot jelenthet, hogy nem ehhez a szisztémához edződtek, ahogy az idősebb tanulóknál is előfordul, hogy ragaszkodnak a jól bevált, személyes képzéshez.
Mivel csekély népszerűségének ellenére az online oktatás egyes tanulók számára roppant élvezetesnek bizonyult, így Fazekas szerint ezek az emberek az újranyitást követően sem fognak visszatérni a tantermi nyelvoktatáshoz. A nyelvi intézmények népszerűségének csökkenése hullámokban jelentkezett, 2020 tavaszán ez 20-30 százalékot jelentett. A tolmácsolási iparág csaknem teljesen lenullázódott, a fordításokban is közel 50 százalékos visszaesést tapasztaltak.
Még működőképes
Az online és a hagyományos nyelvoktatás közti egyik legkirívóbb különbséget a csoportlétszám jelenti. Nagy Zoltán, a Katedra Nyelviskola igazgatója az Index kérdésére válaszolva kifejtette, hogy jelenléti oktatásban 10–12 fővel is jól lehet haladni, de
online ekkora létszámnál már szétesik a figyelem, és csökken a hatékonyság, ezért nálunk hét fő a maximum. Vannak nyelviskolák, ahol többel csinálják, de tapasztalataink szerint a nagyobb létszám már nem optimális.
A Katedra abból a szempontból még jobbnak is tartja az online formát, hogy a helyzetből adódóan gyakorolható a hallás utáni értés, és segít a tanulókban feloldani például az idegen nyelven történő telefonálás okozta gátlásokat is.
Az online oktatás népszerűségét befolyásoló tényező lehet még az oktatás során használt, videóbeszélgetést rögzítő program, a Zoom is. Bár a nyelvtanulók többsége a tantermi oktatáshoz ragaszkodik, mégis többen belátták azt is, hogy járványhelyzetben biztonságosabb és kényelmesebb egy program, mintsem a tömegközlekedés használata. A nyelviskola igazgatója arra számít, hogy a vírus visszaszorulása után is sokan maradnak az online opciónál.
Forrás: Index